Waterscouts (11-15 jaar)

Voor wie: Jongens en meisjes

Leeftijd: 11 t/m 15 jaar

Opkomst: Zaterdag

Winterseizoen van 10:00 tot 17:00 (De Koaje)
Zomerseizoen van 12:00 tot 16:00 (Braakman)

Waar: De Koaje, Baljuwveltersweg 1a, Oostburg / de Braakman

Het kan natuurlijk zijn dat je nog nooit van ons gehoord hebt, maar dat lijkt ons bijna onmogelijk. Iedere zaterdag struinen wij West-Zeeuws Vlaanderen af met tochten, activiteiten en nog wel honderd andere dingen, kortom wij zijn de waterscouts van scouting Oostburg. Voor degene die hier nog nooit van gehoord hebben even een kleine introductie:

Wij zijn waterscouts van de leeftijd 11 tot 15 jaar die iedere zaterdag bij elkaar komen om allerlei leuke dingen te doen.

Wat maakt waterscouts nu zo anders dan andere scouts is waarschijnlijk de vraag die als eerste bij je opkomt. Waterscouts onderscheiden zich omdat ze naast de gewone scoutingactiviteiten eigen boten hebben waarmee ze zeilen en roeien. Heb je nog nooit gezeild of geroeid? Geen probleem, dit leer je gewoon bij ons.

Ons jaar is eigenlijk in twee seizoenen verdeeld. Het zomerseizoen duurt van april tot en met oktober. In dit seizoen gaan we, als dit mogelijk is, met de auto naar de Braakman waar onze boten liggen. De rest van de dag brengen we dan ook op Braakman door. Natuurlijk wordt er geroeid en nog veel meer gezeild, maar daarnaast is er ook tijd om te zwemmen en zijn er spelen zoals een speurtocht op het water of een zeilrace. Omdat er zoveel te doen is duurt onze opkomst een groot deel van de dag. We verzamelen om 12:00 uur in de Braakman. Om 16:00 uur sluiten we daar ook samen weer af. Net op tijd om na zo’n actieve dag thuis aan te schuiven voor het avondeten.

Het winterseizoen is weer een heel ander verhaal. Nadat de boten een half jaar in het water hebben gelegen is het in de winter tijd voor bootonderhoud. Met z’n allen zorgen we ervoor dat de boot weer klaar wordt gemaakt voor het nieuwe seizoen. We beginnen om 10:00 uur en gaan er met schuurpapier en verf met z’n allen tegenaan. In de namiddag is er dan nog genoeg tijd over voor andere leuke activiteiten, zoals een kampvuur maken, een tocht lopen of een spel in het bos.

Naast de wekelijkse opkomsten hebben wij ook een aantal kampjes in het jaar. Deze kampjes duren meestal 2 dagen en zijn vaak gekoppeld aan een thema of insigne. De absolute knaller van het jaar is natuurlijk het zomerkamp. Het zomerkamp duurt een week. Een geweldige week vol met roeien, zeilen, hiken, zwemmen, tochten en heel veel lol.

Dankzij Oostappen vakantiepark Marina Beach mogen we dit jaar gratis liggen in de Braakman.