Over ons

Een van de leukste vrijetijdsbestedingen is natuurlijk scouting. En dat wordt nog leuker bij Scouting Oostburg. Scouting Oostburg is dé Scoutinggroep in West-Zeeuws-Vlaanderen. Elk weekend staan onze vrijwilligers klaar voor alle kinderen die bij ons het Scoutingspel willen spelen. Onze groep is de laatste jaren flink gegroeid. Niet alleen jonge leden zijn welkom, maar zeker ook ‘minder jonge’ leden kunnen bij Scouting Oostburg terecht voor gezelligheid en plezier. Ook elke week nieuwe avonturen beleven? Kom eens langs!

Voor iedereen wat te doen

Samen maken onze leden verschillende avonturen mee; van op kamp gaan tot speurtochten en van kokkerellen op kampvuur tot een groot buitenspel spelen. Er is dus echt voor iedereen iets leuks te doen. Centraal in deze activiteiten staan thema’s als samenwerken, respect, zelfredzaamheid en ontplooiing. Het hoogtepunt voor elke speltak is toch echt wel het zomerkamp; iets wat je eigenlijk niet kan missen.

Vrijwilligers

Alles wat wij doen, doen we samen. Elke week verzorgt de speltakleiding de wekelijkse programma´s en de jaarlijkse kampen. Er zijn ook wat minder zichtbare vrijwilligers die elk op hun eigen manier een steentje bijdragen aan het verzorgen van de ongevegetelijke Scoutingervaring. Denk hierbij aan de vrijwilligers in het stichtings- of groepsbestuur, het SOP-team, de flexpool of andere actieve ouders. Ben je nieuwsgierig hoe jij je steentje bij kunt dragen? Kijk snel bij onze vacatures. Want samen maken wij Scouting Oostburg.

Internationaal, nationaal en regionaal

Scouting is groter dan enkel Scouting Oostburg. Wereldwijd is scouting de grootste jeugd- en jongerenorganisatie met meer dan 50 miljoen leden in ongeveer 223 landen. Onze Scoutinggroep is aangesloten bij de overkoepelende, landelijke organisatie Scouting Nederland. Daarnaast is onze groep aangesloten bij de regionale organsatie Scouting Regio Zeeland.

Bestuur

Ons bestuur vormt het kloppende hart van Scouting Oostburg. Bestaande uit een team van enthousiaste leiding, een voorzitter, penningmeester, secretaris en een groepsbegeleider, streven zij naar een stimulerende en veilige omgeving waarin elke scout zich volledig thuis kan voelen en zichzelf kan ontwikkelen. Heb je een vraag of opmerking voor het bestuur? Mail naar groepssecretaris@scoutingoostburg.nl Heb je een vraag voor een specifiek bestuurslid? Kijk dan op onze contactpagina.

Sociale veiligheid

Sociale veiligheid betekent dat leden zich beschermd voelen tegen grensoverschrijdend gedrag. Bij Scouting Oostburg vinden we het daarom erg belangrijk dat normen en wetten worden nageleefd. Een van de hulpmiddelen daarbij is het gebruik van de gedragscode. Daarnaast hebben al onze vrijwilligers een Verklaring Omtrent Gedrag overlegd toen ze vrijwilliger werden. Als er sprake is van een calamiteitensituatie staan onze bestuursleden je graag te hulp. Ook hebben we een vertrouwenspersoon die onafhankelijk kan mee denken, luisteren, signaleren en verwijzen bij grensoverschrijdend gedrag. Wil je contact opnemen met onze vertrouwenspersoon dat kan via vertrouwenspersoon@scoutingoostburg.nl.